ASCANA EN PASSEIG DE GRÀCIA
Passeig de Gràcia, capital del luxe
Les pròximes obertures d’Armani i Miu Miu confirmen la via com la més selecta de Barcelona
Es paguen traspassos milionaris, com els 1,4 milions de Camper per 50 m²
01/03/11 02:00 – BARCELONA – EVA GARCIA PAGÁN
Ferrari, Armani, Miu Miu i Apple. Les pròximes obertures al Passeig de Gràcia donaran una ració extra de glamur a la via més selecta de la ciutat. Les últimes obertures de botigues de primeres marques internacionals han consolidat aquest carrer de l’Eixample en la capital del luxe a Barcelona i no hi ha operador que s’hi resisteixi, malgrat que no es fàcil fer-se un lloc. Des de traspassos milionaris (Camper va pagar 1,4 milions d’euros per una botiga de 50 m²) fins a lloguers de renda antiga que els afortunats no volen deixar perdre i famílies propietàries que no volen desinvertir o fons d’inversió que venen molt car. D’uns anys ençà –no més de tres o quatre– hi ha hagut, però, una substitució de comerços o serveis que no tenien el seu encaix en la via (com una matalasseria o una botiga de rajoles i tasses de vàter) per operadors de primer nivell així com una fugida d’algunes de les principals entitats financeres, apurades per la crisi econòmica i les exigències imposades. Aquesta tendència s’ha vist reforçada aquest darrer exercici i es consolidarà en el curs de l’any amb les obertures de botigues de primer nivell, com la d’Armani al local que fins a finals de gener ocupava Gonzalo Comella (número 6) o la de Miu Miu, la segona línia de l’exclusiva casa Prada (número 42). Els experts en intermediació i consultoria immobiliària asseguren que bancs i caixes continuaran desinvertint al Passeig de Gràcia, com explica Domènec Casellas, especialista en retail de la companyia Ascana. També segons Robert Travers, responsable d’inversió de Cushman & Wakefield, les marques locals s’estan ara reubicant en emplaçaments amb rendes més adequades a les seves facturacions.
Amb tot, hi ha una sèrie de marques que s’han fixat el Passeig de Gràcia com el seu objectiu ja no només a Barcelona sinó dins una estratègia internacional. És el cas de Dior o Prada, que no tenen pressa per entrar al Passeig de Gràcia, perquè volen trobar el local ideal, i això vol dir, d’unes dimensions concretes, però també amb uns veïns que s’hi adiguin. Però també d’Uniqlo, destinat a un públic jove i que no té encara cap establiment a l’Estat espanyol, Abercrombie & Fitch (roba juvenil), National Geographic i Forever 21, que a finals del mes de maig obrirà la seva primera botiga de l’Estat espanyol al centre comercial La Maquinista. “El problema és trobar un local disponible, de dimensions adequades i que compleixi els estàndards de les marques”, explica Travers. “Les marques de luxe són clients molt exigents que no renuncien als seus estàndards i que prefereixen esperar a sacrificar”, diu. “Hi ha molta demanda insatisfeta”, creu Domènec Casellas, d’Ascana.
Amb tot, el traspàs continua sent una barrera sovint insalvable (Stradivarius ha pagat un milió i mig a Puma per una botiga de 900 m²) encara que els imports s’han reduït considerablement des del 2007 i en alguns casos, s’ha arribat a negociar (a Geox li demanaven mig milió d’euros i va acabar sense pagar traspàs). En el mercat de la inversió, la situació ja s’està movent, segons Casellas, que creu que el mercat s’està liberalitzant. Amb tot, més de la meitat continua en mans de famílies catalanes de tota la vida que no tenen necessitat de vendre, i la resta, en mans d’asseguradores i grups d’inversió familiars.
30.000 euros és el preu que es paga per 1 m² de compra. 185 euros mensuals es paga per cada m² de local comercial en el cas dels lloguers. 2.500 m² repartits en tres plantes ocuparà la nova botiga d’Apple al número 1. 1,4 milions d’euros va pagar Camper pel traspàs d’una botiga (núm. 100) de 50 m². Avals de lloguer que cobreixen un any de rendes
Les condicions de lloguer són extremadament estrictes i sovint, a banda dels dos mesos de fiança, se’ls demana a les marques un aval que cobreixi un any de rendes i la garantia solidària a l’empresa matriu.
El preu del m² de local comercial, a 30.000 euros
Els preus que es van pagar l’any passat per un local comercial al Passeig de Gràcia van ser de 30.000 euros el m² de venda i 185 euros el m² de lloguer, segons una estimació mitjana.
Hi ha molt poca disponibilitat de locals a Pau Casal.
Per Travers (Cushman & Wakefield) un altre dels eixos del luxe a Barcelona continua sent l’avinguda Pau Casals, on hi ha molt poca disponibilitat de locals. “És gairebé nul·la”, diu.